In het begin van de 15e eeuw ontstaat in het arme en verdeelde Italië een vorm van theater die in korte tijd ongekend populair wordt en ruim twee eeuwen het Europees theater domineert: de Commedia dell’Arte. De speelstijl van de Commedia was grotesk, fysiek en met maskers. Dat was eigenlijk heel ongebruikelijk. De geheel eigenzinnige manier van theater die hierdoor ontstond was niet te vergelijken met enige andere vorm van theater. Het maskertheater was een theatrale reactie op de samenleving van toen. Acteurs vochten zich los uit het elitaire paleistheater en richtten zich op straat tot het volk. Toespelingen op actuele gebeurtenissen en personen vormden de basis. Met thema’s als geld, eten en huwelijkse problemen stond de Commedia dicht bij de gewone mensen.
Frans Krom is masker- en theatermaker uit Amersfoort. Hij heeft zich verdiept in het maskertheater van de Commedia dell’Arte door studies te volgen: bij Antonio Fava uit Reggio Emilia leerde hij de theorie en spel van de Commedia dell’Arte en bij Donato Sartori uit Padua het maken van traditionele leren maskers van de Commedia. De lezing zal dan ook een theatraal karakter hebben en de spreker zal zijn verhaal illustreren met live uitgevoerde demonstraties.