Wat maakt het werk van Rafaël na 500 jaar nog zo boeiend? Vijfhonderd jaar na zijn dood in 1520, geldt Rafaël nog steeds als één van de belangrijkste kunstenaars uit de Westerse geschiedenis. Waarom is dat zo, wat maakt zijn werk zo bijzonder? Die vragen proberen we te beantwoorden aan de hand van twee kunstwerken in Rome: de frescoschilderingen in de zgn. Stanza della Segnatura van het Vaticaans paleis, en de frescoschilderingen in de Villa Farnesina, die de Romeinse fabel van Amor en Psyche illustreren. Aspecten die aan de orde zullen komen, zijn: hoe verhouden Rafaëls schilderingen zich tot die van belangrijke tijdgenoten als Leonardo da Vinci en Michelangelo? Hoe slaagde Rafaël erin om teksten om te zetten in afbeeldingen? Hoe lukte het Rafaël om diverse grote projecten tegelijkertijd uit te voeren, en hoe droeg hij zelf bij aan de snelle en grote bekendheid van zijn werk? Jan L. de Jong is als universitair docent verbonden aan de afdeling Geschiedenis van Kunst, Architectuur en Landschap van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is gespecialiseerd in Italiaanse kunst uit de 15de en 16de eeuw, in het bijzonder in Rome. Tot zijn publicaties behoort The Power and the Glorification. Papal Pretensions and the Art of Propaganda in the Fifteenth and Sixteenth Centuries (University Park, PA Penn State University Press: 2013).